Om tillkomsten
Året var 1994. Conny Andersson och Jonas Larsson spelade radarparet Lada 1 och Lada 2 i Vaclav Havel´s pjäs Largo Desolato. Regissör var Lars Engström*.
Denna trio, med samma inställning till teater, beslutade sig för ett nytt samarbete i gruppteaterform. Detta ledde till bildandet av Teater Hera (1995).

Om ståndpunkt
Till skillnad från de flesta institutioner och många fria teatrar, arbetar Teater Hera med gruppteater. Det viktiga är berättandet. Vad vill du berätta? Berätta, men gör det med enkla och nakna medel. Bort med alla metoder. Det finns inga metoder, bara medvetenhet. Teater Hera sätter alltid den utsatta människan i centrum. I eller utanför samhället.

Om namnet
Hera var en grekisk gudinna, gift med Zeus. Hon var äktenskapets och fruktbarhetens gudinna, mycket känd för sin svartsjuka. Stolt och härsklysten försvarade hon med ursinne sin ställning som Zeus maka genom att skoningslöst förfölja hans andra kvinnor. På samma sätt skall teater vara skoningslös. I konsten framställs Hera som en mogen kvinna, värdig och allvarlig.

Hera är även det gamla namnet på den plats i Värmland där Jonas Larsson är uppväxt.


* Utdrag ur Myggans nöjeslexikon
Engström, Lars, född 1927, svensk regissör, som hade avlagt jur. kand.-examen och suttit ting innan han 1954-57 genomgick Göteborgs stadsteaters elevskola. Från 1957 var han skådespelare vid stadsteatern och regidebuterade med en enaktare av Bo Sköld 1959. Han iscensatte 1960 urpremiären av samme författares "Min kära är en ros", som han även regisserade i Köpenhamn. Någon teaterhistoriker vill förlägga starten av grupparbetsmetoden till denna föreställning. Engström var konstnärlig ledare vid Varbergs fästningsspel 1959-63. Från 1966 ledde han en speciell ensemble hos Riksteatern, "Engströmgruppen", var rektor för Statens scenskola i Malmö 1967-73 och teaterchef i Uppsala 1974-80.